Newbie who tries to cook!
My cooking and journey series!
By: zakiah zainudin

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 18-Sep-2007 05:02 Email | Share | Bookmark
Masak lemak udang bernenas

 
masak lemak udang bernenas
Inilah resepi masak lemak yang paling sempoi & senang sekali dibuat.. Saya gunakan resepi ini untuk masak lemak yang lain jugak.. Ada orang tumis dulu, ada orang tak, saya lagi suka yang senang.. hehe..




MASAK LEMAK UDANG BERNENAS

udang yang berkulit - bersihkan
Santan secukupnya - ikut banyak mana kuah yang nak (jangan cair sangat, jangan pekat sangat)
udang kering - sesudu dua, ditumbuk/diblend
serai 2-3 batang - diketuk
cili padi ditumbuk - ikut pedas dikehendaki, saya guna 3-4 batang jer, tak suka pedas sgt..
serbuk kunyit - ikut warna kuning yang dikehendaki, biasanya 1 sudu besar
nenas - dipotong kiub, saya guna nenas dalam tin
kacang panjang - optional (saya tak letak pun)
garam secukupnya


Cara :

1. Masukkan santan, serai, serbuk kunyit, cili padi & udang kering ke dalam periuk.
2. Masak pada api sederhana, selalu kacau.
3. Bila agak-agak kuah macam nak mendidih, masukkan udang, nenas, kacang panjang & garam secukupnya.
4. Time ni api dah kena kecik & kacaulah selalu, takut santan pecah minyak.
5. Bila dah mendidih, biarkan sebentar, kemudian tutupkan api..
6. Siap dihidang.

***Santan pecah minyak tu bila keadaan santan tu berketul2, dah tak cantik masakan tu..

sekian resepi pada hari ini.

-zakiah z-


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net